VeliPohjonen Jos metsään haluat mennä nyt

Tikkuviina tuli autoihimme

  • Fossiiliöljyn (punainen; Brent-laatu) ja bioetanolin (vihreä; Chicago) pörssihinnan kehitys, eurosentteinä per litra
    Fossiiliöljyn (punainen; Brent-laatu) ja bioetanolin (vihreä; Chicago) pörssihinnan kehitys, eurosentteinä per litra

Vuonna 2107 huoltoasemayhtiö St1 käynnisti Kajaanissa biotehtaansa. Se käyttää raaka-aineena Kainuun ja Koillismaan sahoilta tulevaa sahanpurua. Tehtaan lopputuote on uusiutuva polttoneste, puuetanoli.

Kun tankkaamme jatkossa autoamme, puuetanoli on seoksena bensiinissä.

Bensiinin fossiili/bio -seosajattelu hyväksyttiin Suomessa kymmenisen vuotta sitten, perinteisen poliittisen väittelyn jälkeen. Bioetanolin seos tuli huoltoasemille 2010. Seosajattelu on vahvistunut Pariisin 2015 ilmastokokouksen jälkeen.

Maailmanmarkkinoilla autojen etanoli asemoitui hieman aikaisemmin kuin meillä. Etanoli pääsi Chicagon tavarapörssiin raakaöljyn rinnalle jo huhtikuussa 2005.

Aluksi bioetanoli maksoi pörssissä kaksi kertaa enemmän kuin öljy. Kun pääraaka-aineen maissin viljely etanoliksi saavutti riittävän laajuuden, etanolin hinta laski. Nyt polttonesteiden hinnat ovat kietoutuneet toisiinsa. Bioenergiasta tuli lopulta jarru öljyn hinnan aiemmin rajusti hypähteleville nousuille.

Bioetanoli on yleistynyt eniten autoilun mahtimaa Yhdysvalloissa. Pörssilistautumisen vuonna 2005 bioetanolia tuotettiin siellä 15 miljardia litraa. Vuoden 2017 tuotanto oli nelinkertainen, 60 miljardia litraa. Se vastaa noin kymmentä prosenttia USA:n autojen koko bensiinin tarpeesta.

Vaikka bioetanoli on valmis fossiiliöljyn vaihtoehto, se ei ole ollut Euroopassa läheskään yhtä haluttua kuin USA:ssa. Eurooppalaisia ruokaviljasta autoihin päätyvä etanoli arveluttaa.

Maissi tai muut viljat eivät ole bioetanolin ainutta raaka-ainetta. Jo 1900-luvun alkupuoliskolla meillä Suomessa osattiin valmistaa etanolia puusta, sulfiittiselluloosan ohessa. Kansankielellä se sai nimen tikkuviina. Alkon tiskillä se tunnettiin Karhu -viinana. Sulfiittisellun tehtaat muuntuivat sittemmin sulfaattisellun tehtaiksi, talous- ja ympäristösyistä. Tikkuviinan tuotanto lakkasi. 

Ennen Kajaanin hanketta tikkuviinan tuotantoa 2000-luvun uusin menetelmin esitti Kemijärven massaliike. Vuonna 2008 se ajoi etanolia sisältävää tuotepalettia vaihtoehdoksi Stora Enson vanhakantaisen sellutehtaan lopettamiselle. Etanoli olisi tullut liukosellun oheistuotteena.

Aika ei ollut vielä viime vuosikymmenellä kypsä tikkuviinan uudelle tulemiselle. Massaliikkeen ehdotus ei johtanut käytäntöön. Stora Enso sulki Kemijärven tehtaansa.

Euroopan komission heinäkuun 2016 ilmastoesityksessä Suomen on pudotettava hiilidioksidin päästöjään 39 prosentilla. Takaraja on 2030, vertailuvuosi 2005. Uudet päästöjen vähennykset painottuvat päästökauppaa käyvän teollisuuden ulkopuolelle, erityisesti liikenteeseen. Tikkuviina sopii tähän tavoitteeseen. 

Voimme esitellä suomalaisen tikkuviinan uuden biotalouden esimerkkinä Euroopan unionin ilmastokokouksissa. Kyseessä on aito toisen sukupolven biopolttoneste, joka tuotetaan vähäisin energiapanoksin. Saamme sen sivutuotteena sahateollisuudelta, missä puru menisi joka tapauksessa polttoon. Emme kajoaisi ruokaviljaan.

Tikkuviinan kautta hiilidioksidin päästöjen vähenemä on varma, ja se on helposti ennustettavissa. Vaikka maailman talous huojahtelisi, yksi ihmisen toimista pysyy vähintään vakiona ellei kasvavana, hänen päivittäinen auton käyttönsä. Tikkuviinan tulo autoihimme vahvistuu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Lähdetieto kuvaan?

Veli, kirjoitat, että "Vaikka EU:n kansantalous edelleen huojahtelisi, yksi länsimaisen ihmisen toimista pysyy vakiona, hänen päivittäinen auton käyttönsä."

--

Miten sinä perustelet, että länsimaisen ihmisen päivittäinen auton käyttö pysyy vakiona? Nuoret aina vaan vähemmän ajavat ajokortteja, koska he asuvat kaupungeissa, jossa ei tarvitse välttämättä omaa autoa. Yhteiskäyttöautot yleistyvät ja näin autojen ja luultavasti ajettujen kilometrien kokonaismäärä putoaa. Myös yleisiä joukkoliikennevälineitä ja -reittejä kehitetään edelleen suurempien joukkojen vähäpäästöiseksi kuljettamiseksi.

Käyttäjän VeliPohjonen kuva
Veli Pohjonen

Etanolin osalta mm.
http://futures.tradingcharts.com/chart/ZK/W?antica...

Raakaöljyn pörssihinta (mm. pisimpään seurattu Brent -laatu) löytyy kaikista maailman pörsseistä

Keskimääräinen autoluku / 1000 ihmistä, nousee maailmalla vääjäämättä, lähde vaikkapa
http://www.econstats.com/wdi/wdiv_590.htm

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Veli, kirjoitit länsimaisesta ihmisestä, et koko maapallon väestön automäärästä...?

Käyttäjän VeliPohjonen kuva
Veli Pohjonen Vastaus kommenttiin #5

Kiitos Kirsi, tarkka havainto. Laajensin hieman tekstin viimeistä kappaletta ...

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Ainakin liikenneviraston mukaan henkilöautoliikenteen kokonaissuorite (ajoneuvokilometrit) on kasvanut vajaalla kolmanneksella 90-luvulta. Maanteiden suorite on kasvanut 37 % ja katu- ja yksityistieverkon suorite 18 %.

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

On järkyttävää, että jotkut voivat ajatella puuraaka-aineesta laajassa mittakaavassa tehtävän polttoaineen olevan jotenkin ympäristöystävällistä. Hiili vapautuu siinä tehokkaasti puusta ilmakehään. Uudelleen kasvatettaviin puupeltoihin sitoutuu hiiltä, mutta puupeltokierrossa hiiltä ei sitoudu maaperään eikä luonnontilaisen metsän muuhun orgaaniseen eliöstöön tai hitaasti lahoavaan puuainekseen, jotka puupelloilta puuttuvat täysin.
Fossiilisia polttoaineita isossa osin korvaavaksi kaavailtu biotalous on nähdäkseni pelkkää ympäristökäärmeöljyn myyntiä, jossa myydään hyvää omaatuntoa samalla, kun metsänomistajat ja biopolttoaineen jalostajat vaurastuvat metsäluonnon kustannuksella.

Pienemmässä mittakaavassa biopolttoaineiden ym. jalosteiden tuotanto on ihan järkevää, mutta 30% sekoittaminen fossiilisiin polttoaineisiin ei tule onnistumaan ilman, että hiilitaselaskemat tehdään tarkoitushakuisesti. Myös vaikutus suomalaisen metsäluonnon biodiversiteettiin tulisi olemaan tuhoisa -- olkoonkin, että metsäteollisuuden päätuotteena olisi kai jatkossakin sellu ja biopolttoaineet jalostettaisiin enemmälti sivuvirroista.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Veli, nyt korjasit sen kohdan siten, että "Vaikka maailman talous huojahtelisi, yksi ihmisen toimista pysyy vähintään vakiona ellei kasvavana, hänen päivittäinen auton käyttönsä."

Mihin sinä tämän korjatun tekstin nyt perustat? Onko tiedossasi, että on tehty yksilötasolla joku tutkimus kaikista niistä ihmisistä, joilla on auto käytössään päivittäin, että hänen autonkäyttönsä mitä luultavimmin pysyy samana - ja voi jopa ilmeisesti vielä kasvaa?

Vakaasti itse uskon, että autoilu vähenee kokonaisuutena erityisesti länsimaissa; ja myös niillä, jotka omistavat auton. Tulee hintatasoltaan ja käytettävyydeltään niin houkuttelevia vaihtoehtoja yksityisautoilulle, että autoilijat välillä haluavat käyttää näitä muita "liikuttajia" vapaa-aikanaan (esim. Suomessa mökkireissuillaan). Tai sitten ihan päinvastoin: haluavat useammin käyttää työmatkansa töiden tekoon junamatkoillaan. Vain muutama esimerkki tässä kohtaa mainittuna.

Yleistykset, varmat mielipiteesi ja lähteettä lainatut tiedot hankaloittavat tekstistäsi saatavaa kokonaiskuvaa ns. asiantuntijatekstinä.

Käyttäjän VeliPohjonen kuva
Veli Pohjonen

Kirsi, keskimääräinen autojen (nimenomaan henkilöautojen) määrä kasvaa maailmalla (mukaan lukien kehitysmaat) aivan eri tavalla kuin Suomen kaupungeissa. Lähteitä autoluvusta on monia ja ne ovat kasvun suhteen kiistattomat, ohessa yksi tuoreempi lähde

https://www.statista.com/statistics/281134/number-...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Veli, korjasit alkuperäisen kohdan siis näin, jota myös kommentoin:

"Vaikka maailman talous huojahtelisi, yksi ihmisen toimista pysyy vähintään vakiona ellei kasvavana, hänen päivittäinen auton käyttönsä."

Sinä puhut yllä olevassa lauseessa yksilön päivittäisestä auton käytöstä, et puhu tässä kohdin autojen määrästä. Puhut yksilön päivittäisestä auton käytöstä. Tarkistapa ajattelusi.

Missä on tehty tutkimus tai onko sinulla muuta parempaa tietoa koko maailman väestön keskuudessa yksilökohtaisesta päivittäisestä auton käytöstä? Ja niin, että tuon yksilön päivittäinen autonkäyttö on vakio tai jopa kasvamassa? Näinhän sinä korjatussa versiossasi kerrot meille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset